Thursday, February 19, 2009

Kekalutan dalam ketenangan

Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul.

Penuh cabaran, dugaan dan tribulasi. Itulah yang boleh disimpulkan melihat ketidakstabilan politik di negeri Perak ini, negeri tempatku menimba pelajaran. Perak, satu - satunya negeri yang mempunyai dua Menteri Besar pada satu - satu masa, Ir Nizar dan Zambry. Tatkala Menteri Besar asal masih sah dengan jawatannya, ditabalkan Menteri Besar kedua. Mungkin inilah yang hendak Allah tunjukkan kepada manusia. Sebijak manapun manusia itu menggubal undang - undang, seteguh mana pun perlembagaan satu - satu negeri, jika namanya ciptaan manusia, tetap ada titik - titik kelemahan. Di situlah kita menginsafi kejadian diri kita, yang diciptakan Allah sebagai ciptaan yang terbaik, tapi masih penuh dengan kelemahan - kelemahan.

Kita letakkan perkara pada tempatnya. Biarkan mereka dengan medan mereka, kerana kita ada medan kita debagai mahasiswa. Walaupun begitu, cakna kah golongan mahasiswa melihat perkembangan situasi ini? Persoalan ini ditujukan kepada mahasiswa2 yang berada di Perak. Atau mereka sedang asyik membelek buku - buku teks, menikmati nikmat- nikmat hari muda sehingga mencampakkan situasi politik ini jauh dari benak pemikiran?

Mahasiswa dan jiwa muda

Kita tidak harus gentar dan bimbang apabila melihat golongan - golongan muda memberi respon yang agresif. kita tidak bimbang mendengar ucapan - ucapan pemimpin muda yang kontroversi. Kita tidak kalut melihat pembabitan golongan ini dalam isu - isu semasa yang panas. Kerana inilah fitrah orang muda. Inilah sifat - sifat orang muda yang inginkan perubahan. Sungguhpun begitu, segala perbincangan, perdebatan, perbezaan pendapat di kalangan orang - orang muda ini haruslah dididik oleh golongan berpengalaman dan veteran supaya segala tindak tanduk mereka masih dalam norma peradaban manusia yang berintelek.

apa yang harus kita khuatirkan ialah golongan muda yang senyap, pasif, lembik, dayus dan yang seantara dengannya. Apabila disergah sedikit, senyap seribu bahasa. Apabila pendapatnya ditolak, putus asa tak sudah - sudah. Apabila ideanya dibangkang, membawa diri ke hujung dunia. Golongan inilah yang harus dirawat, kerana golongan ini tidak menuruti fitrah yang sepatutnya ada pada orang muda. Mereka tidak menjiwai semangat muda sebagaimana golongan - golongan sebelum mereka menjiwainya bahkan memperjuangkannya.

sekadar coretan di hari jumaat......

No comments:

Post a Comment