Monday, March 9, 2009

Rinduku padamu Ya Rasulallah....


Kata - kataku diuji

Setelah selesai berusrah dengan sahabat - sahabat, setiap kata -kataku diuji. Usrah kami membincangkan berkenaan Jihad dan Pengorbanan dan siapa lagi tokoh yang dapat kita paling contohi kalau tidak Nabi Muhammad S.A.W. Kami membongkar dan menyelingkap setiap susur galur pengorbanan Rasulullah sehingga saat wafatnya baginda dalam tangisan seluruh umat Islam Madinah. Terasa rindu padanya semakin membara, namun apakah diri ini layak berhadapan dengan insan semulia baginda?

Setelah selesai usrah, keretaku perlu diisi dengan hidrokarbon bagi membolehkannya bergerak. Untuk itu, aku pergi ke bank untuk mengeluarkan wang. Setelah selesai mengeluarkan wang dan melangkah masuk dari kereta, ku memasukkan kunci bagi menghidupkan keretaku. BANG!!!! Kereta di hadapanku dengan yakinnya undur bagaikan keretaku ini kereta James BOnd yang halimunan. Akibatnya, berderailah kaca cermin lampu sebelah kiriku.


Marah. Panas hati. Tak puas hati. Kepanasan. "Baru nak start kereta dah kene sondol pulak" hatiku mengomel. Alhamdulillah, segalanya dapat diselesaikan dengan baik dan si pemandu tersebut berjanji membayar ganti rugi setelah memberikan kepadaku nombor handset nya.

Namun begitu, perasaan marahku masih membara. Terpaksa menggunakan duit sendiri dahulu, masa lagi, akan terpaksa dikorbankan untuk membaiki keretaku nanti. Ahhhh, menyusahkan betul. Sepanjang perjalanan ke stesen minyak hingga ke bilik, diriku penuh dengan perasaan tak puas hati.

Setelah cool down, lantas hadir ke benak fikiranku, apa yang dibincangkan dalam usrah. Hanya diuji dengan perkara sekecil itu, sudah terbakar hatiku. Sedangkan Rasulullah, sepanjang hidupnya dipenuhi dengan pengorbanan, untuk melihat umatnya menyembah tidak lain Allah Yang Esa. Setiap saat hidupnya memikirkan umatnya yang tercinta. Air matanya menitis kasihan kepada umatnya. Saat kewafatannya dipenuhi dengan ingatan kepada umatnya. Rinduku padanya tidak dapat dipendam lagi, lantas mengalir air mata kerinduan yang menginginkan pertemuan dengan baginda. Mahukah baginda bertemu denganku? Layakkah aku yang kotor ini memeluk jasad semulia baginda? Layakkah aku yang berdosa ini meminta syafaat daripada baginda di hari perhitungan nanti?

Ya Allah, matikanlah aku dalam kebaikan, dan janganlah Kau matikan aku dalam keburukan. Amin.

No comments:

Post a Comment